Rugby TAG jest bezkontaktową odmianą Rugby, uprawianą przede wszystkim przez dzieci.
Zasady gry:
Celem gry jest zdobycie przyłożenia poprzez położenie piłki na/lub za linią wyznaczającą pole punktowe przeciwnika.
Zawodnik nie może bronić przed położeniem piłki poprzez kontakt fizyczny (przytrzymanie innego zawodnika, pchnięcie itp.) oraz położenie ręki między podłogą a piłką.
Gdy piłka zostanie położona w polu punktowym, gra jest wznawiana „wolnym podaniem” (rzutem wolnym) ze środka boiska przez drużynę, na której polu została położona piłka.
Gdy piłka zostanie położona w polu punktowym, gra jest wznawiana „wolnym podaniem” (rzutem
wolnym) ze środka boiska przez drużynę, na której polu została położona piłka.
Podania i bieg z piłką
Piłka może być podana (rzucona) jedynie w bok lub do tyłu w powietrzu, nie może zostać przekazana z ręki do reki. Jeżeli piłka zostanie przekazana, podana lub kopnięta do przodu, wtedy Sędzia dyktuje rzut wolny dla drużyny przeciwnej z wyjątkiem prawa korzyści. W zgodzie z zasadą płynnej gry, sędzia powinien stosować prawo korzyści w każdym możliwym przypadku.
a) Piłkę należy nosić w dwóch rękach. (wyjątkiem jest minięcie linii obrony ostatniego zawodnika)
b) Zawodnik drużyny przeciwnej nie może łapać za piłkę
W momencie rzutu wolnego, drużyna musi cofnąć się o pięć metrów od miejsca przewinienia. Nikomu nie wolno ruszyć do przodu do momentu, w którym piłka nie opuści rąk podającego.
Zawodnik musi rozpocząć z piłką w obu dłoniach, poinstruowany przez sędziego komendą
„Graj”.
c) Jeśli przewinienie ma miejsce w obrębie pięciu metrów od linii pola punktowego drużyny broniącej, rzut wolny musi być wykonany przez drużynę atakującą z pięciu metrów od pola punktowego.
TAG
Gdy obrońca zerwie jeden ze znaczników przyczepionych do pasa zawodnika z piłką musi:
a) Zatrzymać się.
b) Trzymać znacznik w dłoni uniesionej do góry nad głowę.
c) Krzyknąć „Tag!”
Zawodnik pozbawiony znacznika musi:
a) Zaprzestać biegu do trzech sekund lub trzech kroków.
b) Podać piłkę natychmiast, wykonując jednocześnie maksymalnie trzy kroki.
c) Umieścić ponownie znacznik na pasie po jego otrzymaniu od obrońcy.
d) Powrócić do gry.
Tylko zawodnik z piłką może zostać pozbawiony znacznika. Zawodnik taki może biegać i unikać potencjalnych zerwań znacznika, ale nie może bronić się przed zerwaniem znacznika
używając rąk lub piłki.
Gdy zawodnik z piłką zostanie pozbawiony znacznika piłka musi zostać podana w ciągu trzech sekund, który zawiera również czas potrzebny na zatrzymanie się zawodnika (sędzia wydaje komendę: Podaj! Podaj! Następnie gwiżdże). Zawodnik musi zatrzymać się najszybciej jak to możliwe (maksymalnie trzy kroki), piłka może zostać podana w czasie zatrzymywania się zawodnika. Jeżeli podanie zajmuje więcej niż trzy sekundy lub zawodnik robi więcej niż trzy kroki musi zostać ukarany poprzez przyznanie rzutu wolnego dla drużyny przeciwnej. Zawodnik, któremu zostanie zerwany TAG (po podaniu), jak i zawodnik który zerwał TAG są wyłączeni z gry do momentu przyczepienia TAGa do paska (zawodnik w ofensywie) i oddania TAGa w ręce
przeciwnika (zawodnik w defensywie)
Zawodnik pozbawiony znacznika w polu punktowym musi natychmiast położyć piłkę by zdobyć punkt. Sędzia może pomóc poprzez wydanie komendy: „Połóż piłkę a uznam punkty” lub
podobnej.
Czas gry:
2 x 5 minut do 2 x 7 minut, w zależności od ilości meczów. W turnieju nie więcej niż 50 minut.
Wymiary boiska: 22 m. na 55-65 m. (w zależności od szerokości boiska) + pola punktowe (w turniejach regionalnych). W turniejach 20 m na 4 m = 5 zawodników w boisku na
drużynę) Liczba zawodników – 6. W drużynie chłopcy jak i dziewczynki zdobywają po punkcie.
Zmiany hokejowe.
Zdobywanie punktów – tylko przez przyłożenia.(jeżeli zawody odbywają się w szkole np. na hali, boisku asfaltowym dopuszczone jest zdobywanie punktów tylko przez wbiegnięcie na pole punktowe związane jest to z bezpieczeństwem uczestników gry).
Jeżeli zespół zostanie zdekompletowany lub przyjedzie mniejszą liczbą zawodników Pełnomocnik PZR lub Sędzia główny na dany turniej może podjąć decyzję o dopuszczeniu zespołu do gry, a przeciwnik musi wystawić równą liczbę zawodników.
Głównym celem każdego nauczyciela, trenera, instruktora, animatora i opiekuna dzieci czy młodzieży, powinna być ich bezpieczna zabawa i przyjemność płynąca z udziału w Rugby TAG.